Hogyan számoljuk ki egy ERP teljes bekerülését? – Vol 2.
Korábbi cikkünkben az ERP bevezetése nyomán keletkező kiadásokat, azokon belül is az inkább köztudatban lévő direkt költségeket vettük szemügyre. Most nézzük meg, mi a helyzet a kevésbé evidens INDIREKT költségekkel! Nem árulunk zsákbamacskát, sajnos ezek közül is akad jó pár...
Terméktámogatási és karbantartási költségek
Ezek azok a folyamatos költségek, melyek a rendszer zökkenőmentes működését szavatolják. Legyen szó technikai támogatásról, hibajavításról vagy szoftverfrissítésről, végül a szállítóhoz kell majd fordulnia segítségért. Az ilyen jellegű kiadások nagyon változóak lehetnek, függhetnek a beszállítótól és a rendszer komplexitásától is. Ha kiszámíthatóvá akarja tenni ezeket, célszerű egy havi, átalánydíjas megállapodást kötnie beszállítójával az ERP üzemeltetésére, karbantartására és a felhasználók folyamatos támogatására.
Változásmenedzsment költségek
A változásmenedzsmentről (OCM - Organizational Change Management) hajlamosak vagyunk megfeledkezni, de bizony, ez is pénzbe kerül. Az OCM arra fókuszál, hogy felkészítse a dolgozókat az új rendszer következtében történő változásokra. Erre a költségnemre írhatók az oktatások, üzemeltetői tréningek és a munkavállalói ellenállás kezeléséhez kapcsolódó kiadások is.
Előfordulhat, hogy egy elhúzódó bevezetés költségesebbé teszi a projektet. Annak érdekében, hogy ezt elkerüljük, fontos az OCM tevékenységek precíz megtervezése és a dolgozók bevonása az ERP kiválasztási folyamatba.
Adatkonverziós költségek
Az adatkonverzió a meglévő rendszerünkből új ERP-nkbe történő adatátvitel folyamata. Ez magában foglalja az adatelemzést és -leképezést, az adattisztítást és az adatmigrációt is. Az adatkonverzió folyamata az adatok mennyiségének és komplexitásának függvényében akár bonyolult is lehet. Ha így alakul, kérje vállalatirányítási szaktanácsadója segítségét!
Integrációs költségek
Ha szervezete összetett IT infrastruktúrával rendelkezik, az ERP külső szigetalkalmazásokkal történő integrációja újabb költséget rejt. Ha integrálni szeretné ERP-jét meglévő szoftver- vagy hardverrendszerekkel, esetleg más, harmadik féltől származó alkalmazásokkal, testre szabott interfészeket és adatintegrációs megoldásokat kell kidolgoznia.
Az integrációs költségek minimalizálása érdekében fontos, hogy olyan beszállítót vagy rendszerintegrátort válasszon, akinek már van ilyen jellegű tapasztalata.
Az ERP teljes tulajdonlási költsége (TCO)
Ha teljes kontrollal szeretne rendelkezni ERP-jével kapcsolatos kiadásai felett, akkor figyelembe kell vennie az fent említett tényezőket - nem pusztán rövid távon, de a rendszer teljes életciklusa alatt!
...és ne feledje! Egy vezetőt a projekt végén csak egyetlen dolog érdekelhet:
MEGTÉRÜLT-E A BERUHÁZÁS?