ERP trendek 2024-ben, avagy milyen a trendi ERP
2023-ban a globális szoftveripar bevétele meghaladta a 659 milliárd dollárt, amelyből az üzleti szoftverek piaca 271,80 milliárd dollárt tesz ki. Ezen belül is a szakértők az ERP szoftverpiac bevételét 187,88 milliárd dollárra becsülték. Hasonlóan a globális szoftveriparéhoz, az ERP piac növekedési üteme az elmúlt években rendkívüli módon felgyorsult, mely egyben az ERP technológia fontosságát is jelzi a modern üzleti világban.
A folyton változó üzleti igények újabb és újabb technológiai innovációkat indukálnak a vállalatirányítási szoftverekben. Az ERP-k ma már nem csupán az üzleti folyamatok automatizálására és egyszerűsítésére szolgálnak, de egyre inkább stratégiai eszközzé is válnak a vállalati döntéshozatalban. Az új technológiák, mint az AI, a cloud szolgáltatások és a big data lehetővé teszik, hogy a gazdasági szereplők real-time adatokon keresztül szemlélhessék saját üzleti folyamataikat.
Az ERP trendek követése segít a vállalatoknak abban, hogy proaktívan alkalmazkodjanak a technológiai változásokhoz, javítsák működésüket, és fenntartsák versenyképességüket egy gyorsan változó üzleti környezetben. Cikkünkben most sorra vesszük a 2024-ben meghatározó ERP trendeket.
1. Felhőalapú ERP telepítések
A digitalizáció következményeként várhatóan még inkább nő az igény a rugalmas, skálázható és költséghatékony rendszerek iránt, ezért a felhőalapú vállalatirányítási szoftverek előretörése biztosan folytatódik. A szolgáltatók továbbra is a cloud megoldásokba invesztálnak az on-premise (helyben telepített) rendszerek helyett. A felhő modellek biztosítják, hogy azok a vállalatok is növelhessék informatikai beruházásaikat, akik nem rendelkeznek saját IT infrastruktúrával. A felhőalapú platformok által már a kisebb cégek is lehetőséget kapnak az olyan fejlettebb technológiák használatára, melyek egyébként komolyabb beruházást igényelnének.
2. Az IoT-hoz kapcsolt eszközök
Az IoT (Internet of Things) különféle eszközök, szenzorok és egyéb technológiák internetes összekapcsolását jelenti. Ez az integráció lehetővé teszi az adatok gyűjtését, elemzését vagy cseréjét a készülékek között anélkül, hogy emberi beavatkozásra lenne szükség.
A hűtőszekrény jelentheti a hőmérséklet változását a gyártónak, az okosóra követheti a felhasználó egészségi állapotát, vagy egy okosotthon rendszer automatikusan szabályozhatja a világítást és a hőmérsékletet. Az IoT alkalmazásai széles körben elterjedtek, beleértve az ipari automatizálást, az egészségügyet, a mezőgazdaságot és a városi infrastruktúrát is.
Habár az ERP és az IoT két teljesen különböző technológiai terület, mégis több ponton kapcsolódhatnak:
Az IoT eszközök valós idejű adatokat szolgáltathatnak az ERP-k számára, melyeket később a vállalatok felhasználhatnak döntéshozatali folyamataik javítására. A technológiát beépítve a vállalatirányítási rendszerek képesek bizonyos folyamatok, például az eszköz nyomon követés vagy az anyagbeszerzés automatizálására. Az IoT kompatibilis készülékek gyűjtötte információkat felhasználva az ERP-k előre jelezhetik az esetleges meghibásodásokat, ami csökkentheti a váratlan leállásokat.
3. Kétlépcsős ERP-kre történő áttérés
A ’kétlépcsős vállalatirányítási rendszer’ modellben, a cég két különböző ERP-t használ üzleti tevékenységei kezelésére. Ekkor a központi (primer) ERP kiegészül egy másodlagos (szekunder), gyakran helyi igényekre szabott rendszerrel. A modell előnyös lehet olyan multi- és nagyvállalatok számára, ahol a különböző régiók eltérő üzleti szabályokkal, esetleg szabványokkal rendelkeznek.
Optimális ez a megoldás abban az esetben is, amikor egy gazdasági szervezet adatai több, egymástól földrajzilag elkülönülő részlegben keletkeznek. Ekkor a kétlépcsős ERP biztosítja, hogy az eltérő részlegek saját igényeik szerint szabályozhassák üzleti folyamataikat, miközben fenntartják a központi irányítást és átláthatóságot.
4. AI-ERP integráció, prediktív analitika
2024-ben a fejlesztő cégek megkülönböztetett figyelmet fordítanak arra, hogy a mesterséges intelligenciát valamilyen formában és mértékben megjelenítsék termékeikben. Egyrészt azért, mert az AI képes jelentősen javítani a vállalatirányítási rendszerek hatékonyságát és felhasználói élményét. Másrészt azért, mert nem tehetnek másként. Hiszen az a fejlesztő, aki nem próbál meg lépést tartani a fogyasztói elvárásokkal, elbukik.
Bizonyos hogy az ERP beszállítók különös hangsúlyt fektetnek majd az AI-alapú prediktív analitikára, ami lehetővé teszi ügyfeleiknek, hogy gyorsabban és pontosabban reagáljanak a piaci igényekre.
Nézzük meg lépésről lépésre, hogyan segíthet a prediktív analitika alkalmazása egy online kiskereskedelmi vállalatot.
- Az ERP összegyűjti a vásárlók korábbi vásárlási adatait, beleértve a megvásárolt termékeket, a vásárlások időpontját, a böngészési szokásokat és a demográfiai információkat.
- A szoftver elemzi az adatokat, majd mintákat és összefüggéseket keres (pl. bizonyos termékeket gyakran vásárolnak együtt, bizonyos időszakokban nagyobb a vásárlási hajlandóság).
- A rendszerben alkalmazott prediktív algoritmusok előrejelzik az ügyfelek jövőbeli vásárlási szokásait.
- A cég ezeket az információkat felhasználva személyre szabott marketing kampányokat indít (pl. visszatérő vásárlókra szabott speciális ajánlatok), majd értékeli azok hatékonyságát.
- A vállalat a vélhető vásárlói szokások tükrében alakítja árukészletét és optimalizálja készletszintjét.
A 2023-as tendenciák alapján kijelenthető, hogy az AI technológia egyre fontosabb szerepet tölt majd be a vállalati erőforrás-tervezésben és a vállalati működés modernizálásában. Ahogy egyre több ERP rendszer alkalmaz AI-t, egyre több felhasználó lesz képes adatalapú döntéseket hozni anélkül, hogy kódolnia kellene.
5. Hiperautomatizáció
A hiperautomatizáció egy üzleti folyamatokban alkalmazott technológiai megközelítés, amely a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás, a robotikai folyamat automatizáció és más technológiák kombinációját használja azért, hogy maximalizálja az automatizációs lehetőségeket. A hiperautomatizáció egy törekvés arra, hogy a lehető legtöbb munkafolyamatot és döntéshozatali folyamatot gépesítsen, csökkentve ezzel az emberi beavatkozás szükségességét. Célja, hogy javítsa a hatékonyságot, csökkentse a költségeket, növelje az átláthatóságot, és javítsa az ügyfélélményt.
Az ERP-k hatékonyságát a hiperautomatizáció jelentősen növelheti az alábbi területeken:
- ismétlődő és rutinszerű feladatok (adatbevitel és számlázás)
- jelentéskészítés
- adatintegráció
- döntéshozatal
Bízunk benne, hogy a fenti trendeken áthaladva segíthettünk Önnek optimalizálni jövőbeli ERP beruházását.