A vállalati erőforrás-tervezés 3 szintje
A vállalati erőforrás-tervező rendszerek (ERP) az üzleti folyamatok hatékony kezelésének alapvető eszközei, melyek jelentősen hozzájárulnak a gazdasági társaságok működésének és teljesítményének optimalizálásához. A szerteágazó és folyamatosan változó piaci igények az ERP piac diverzitását eredményezték. A szoftver beszállítók az ERP-k széles skáláját fejlesztették ki azért, hogy a különböző méretű és működési sajátosságokkal rendelkező szervezetek számára is megoldásokat nyújtsanak.
Cikkünkben részletesen megvizsgáljuk az ERP rendszerek három szintjét. Célunk átfogó képet adni arról, hogyan támogatják ezek a szoftverek a vállalatokat a hatékonyabb és célirányosabb működésben, és egyben segítsük olvasóinkat leendő ERP-jük kiválasztásában.
A vállalati erőforrás-tervezés szintjeinek ismerete döntő fontosságú lehet egy sikeres ERP implementáció viszonylatában. Egy ilyen komplex rendszer bevezetése nem pusztán annak technológiai implementációját jelenti, de a vállalat stratégiai, taktikai és operatív szintjeinek átfogó megértését is igényli. Ha egy szervezet tisztában van azzal, hogyan tagozódnak az ERP-k, képes lesz arra is, hogy jövőbeli rendszerét úgy konfigurálja, hogy az összhangban legyen a vállalat hosszú távú stratégiai céljaival.
A vállalati erőforrás-tervezés szintjeinek mélyebb megértése lehetővé teszi, hogy a vezetők jobban felismerjék és kiaknázzák azokat a lehetőségeket, melyek a szervezet teljesítményének növekedését eredményezhetik. Az operatív szintű részletek ismerete az üzleti folyamatok finomhangolását, míg a taktikai és stratégiai szintek megértése a hosszabb távú tervezést és döntéshozatalt segíti.
1. SZINTŰ VÁLLALATI ERŐFORRÁS-TERVEZÉSI RENDSZEREK
Az 1. szintű ERP rendszerek a legnagyobb, legösszetettebb és leginkább testreszabható megoldásokat jelentik. Ezek a szoftverek általában a nagyobb, több helyszínen működő nemzetközi multik igényeit szolgálják ki. Képesek kezelni a nagyvállalati méretből és globális működésből adódó komplexitást és sokszínűséget. Rugalmasan alakíthatók a vállalatok speciális elvárásainak megfelelően.
Kiválóan kezelik a nagyobb adatmennyiségeket és gyorsan fel is dolgozzák az információt. Ezek a szoftverek rendszerint több nyelven érhetők el, számos pénznemet támogatnak és képesek alkalmazkodni a különböző országok adózási és jogi követelményeihez. Éppen ezért árszabásuk kifejezetten magas, nem ritka, hogy egy-egy ilyen implementációs projekt eléri akár a több százmillió forintos bekerülést is. A legismertebb 1. szintű ERP szolgáltatók közé tartozik az SAP, az Oracle vagy a Microsoft Dynamics.
2. SZINTŰ VÁLLALATI ERŐFORRÁS-TERVEZÉSI RENDSZEREK
A 2. szintű ERP rendszerek közepes méretű vállalatok számára készült megoldások, melyek az 1. szintű szoftverek bizonyos jellemzőit kínálják, csak alacsonyabb költségekkel és kevésbé bonyolult implementációs folyamattal.
Ideálisak azoknak a cégeknek, melyek már nagyobbak a kisvállalatoknál, ám még nem rendelkeznek a multikra jellemző összetettséggel. Ezek a szoftverek olcsóbbak, mint 1. szintű testvéreik, mégis jelentős funkcionalitással bírnak. Bár kevésbé testre szabhatók, egyedi fejlesztésekkel igazíthatók a szervezetek speciális igényeinek megfelelően. Kevésbé bonyolultak, támogatják a különböző üzleti folyamatok integrációját.
3. SZINTŰ VÁLLALATI ERŐFORRÁS-TERVEZÉSI RENDSZEREK
A 3. szintű erőforrás-tervezési rendszerek a kisebb vállalatok számára készültek. Ezeket a rendszereket általában specifikus iparágak vagy üzleti modellek igényeinek megfelelően fejlesztik. Tökéletes választás azoknak, akiknek nincs szükségük az 1. és 2. szintű rendszerek által kínált robusztus funkcionalitásra. A kisebb méret miatt általában olcsók és gyorsan implementálhatók, egyszerűek és könnyebben kezelhetők. Kisebb szoftverfejlesztő vállalatok fejlesztik őket, akik közvetlen támogatást nyújtanak a felhasználóknak.
Az IKRON Kft. által létrehozott PEAS Vállalatirányítási Rendszer a 2. szintű vállalati erőforrás-tervezési rendszerek közé tartozik. Szoftverünket 2010 óta folyamatosan fejlesztjük a hazai piac igényeinek és a magyar számviteli és jogi szabályainak megfelelően. A PEAS maradéktalanul leköveti a KKV-k napi ügymenetét és támogatja a home office-t, a papír nélküli, online munkavégzést is. Mérhetően növeli a magyar vállalkozások versenyképességét és piaci pozícióját. A PEAS vásárlási, bérleti és lízing konstrukcióban is elérhető.